Bemiddelen start met luisteren en respect tonen
- Caroline Vervaeke

- 10 feb
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 18 aug
Het lijkt misschien zo gezien de actualiteit, maar ik wil het hier niet hebben over die ene Amerikaan waar we het al te vaak over hebben en zijn recente uitspraken over Oekraïne.
Ik wil het hebben over de kracht van bemiddeling.
Onze maatschappij lijkt meer en meer nood te hebben aan bemiddeling. Grote en kleine conflicten duiken overal en te frequent op: tussen partners, in bedrijven, tussen politici, tussen volgers op sociale media, tussen leerlingen en leerkrachten ….. En die conflicten escaleren vaak omdat ze niet snel genoeg worden aangepakt waardoor er ergernis, frustratie en negativiteit ontstaat.
Komt het omdat er zoveel eenrichtingsverkeer is, met een zeer lage drempel om straffe uitspraken te doen? Komt het omdat de sociale en economische druk zo hoog ligt? Komt het omdat we in groten getale aan onze schermen gekluisterd zitten?
Dat zou allemaal kunnen….
Ik wijt het aan iets eenvoudiger: we zijn het verleerd om te luisteren.
Mochten partijen weten wat de tegenpartij denkt en voelt, daar even willen bij stilstaan, dan zouden er veel minder conflicten ontstaan. Mochten vervolgens de partijen die gedachten en gevoelens respecteren en er willen rekening mee houden, dan zouden oplossingen sneller op de tafel komen.
Dat is precies wat een erkende bemiddelaar doet: het proces begeleiden om partijen te doen luisteren naar elkaar, de juiste vragen stellen zodat ook alle relevante issues op tafel komen, helpen definiëren wat voor de partijen ècht belangrijk is en hen aanzetten tot creatief denken over opties om tot oplossingen te komen.
Dat klinkt eenvoudig?
Ja zeker, maar de praktijk is anders.
Emoties laaien op, mensen zeggen niet wat ze denken, of denken niet wat ze zeggen, mensen zijn onzeker, mensen zijn koppig, mensen horen niet wat er gezegd wordt, mensen manipuleren, mensen hebben het moeilijk met oprecht communiceren.
Bemiddelen is een vak. Het vraagt opleiding en de juiste skills.
De overheid erkent de waarde van bemiddelen, zeker in een maatschappij waar rechtbanken de toestroom aan conflicten niet meer aankunnen, maar ook de complexiteit ervan. Daarom zijn strenge vereisten gesteld aan het vak bemiddelen en moet je door de overheid erkend worden om partijen tot akkoorden te laten komen die vervolgens -net zoals een gerechtelijke uitspraak – moeten uitgevoerd worden.
Bemiddelaars zijn makkelijk bereikbaar en flexibel. Ze zijn neutraal, onpartijdig en onafhankelijk. Zowel particulieren als advocaten kunnen hen inschakelen.
Ikzelf wil mij in de toekomst ook inzetten om conflicten efficiënt op te lossen. Mijn specialisaties zijn is sociaal, burgerlijk- en handelsrecht. Contacteer me gerust via caro.vervaeke@gmail.com.
PS: De ene Amerikaan kan dan misschien wel hard onderhandelen, maar bemiddelen lijkt me niet zo zijn ding.
#bemiddeling #erkendbemiddelaar #newdealacademy #respect #luisteren #conflictbehandeling #bemiddelingsprotocol #gedragscode
@theodebeir @lucstaudt @evelienputman @annick van caster @karin schuehle @marijke van reybrouck @ stefan joos @ulrike beuselinck
Check https://www.fbc-cfm.be/


Opmerkingen